מה זה שיווק דיגיטלי – המדריך המלא 2022

שיווק הוא סוג של אומנות. אומנות שאם מבוצעת נכון, יודעת לחבר באופן מדויק מסר לצורך במקום ובזמן הנכון. כל אלו מביאים בסופו של דבר לפעולה הרצויה של יוצר המשפך. בפוסט הזה נלמד על שיווק דיגיטל ונבין מה זה שיווקי דיגיטלי. קיימים באינטרנט מדריכים רבים אודות שיווק, באים במטרה להכשיר מנהלי שיווק דיגיטליים. אך לפני שנכנסים להכשרה, קורס או אפילו שוכרים סוכנות שיווק, חשוב להבין מה זה שיווק דיגיטלי. 

השיווק נמצא בכל מקום, על שלטי חוצות, אוטובוסים, תיבות דואר, טלוויזיה וכמובן באינטרנט. לכל קטגוריה כזאת קיימות מספר תתי-קטגוריות המדייקות את ערוץ השיווק עוד יותר. השיווק יכול להיות סמוי או גלוי למשל, הוא יכול להיות מסר ברור או טריק פסיכולוגי כדי לגרום לנו לפעול. הפרסומת בטלוויזיה יכול להיות חסות קצרה או פרסומת ארוכה של 30 שניות. 

עולות השיווק והפרסום הם עולמות רחבים מאוד, שלעתים קשה לצייר את גבולות הגזרה המדויקים שלהם. עבורי התשובה הקצרה ביותר לשאלה מה זה שיווק דיגיטלי היא שמדובר בשיווק שמתבצע באינטרנט. הוא יכול גלוי, סמוי, אגרסיבי, לתת ערך ועוד. הכל תלוי במסר ובאופן בו המסך השיווקי שלנו בנוי. 

מה זה שיווק דיגיטלי? כך משפך שיווקי שעובר בזירה דיגיטלית

שיווק דיגיטלי הוא תהליך שיווק העובר דרך האינטרנט. הוא לא חייב להתרחש באינטרנט בלבד, אך מספיק שחלק מהמשפך יעבור דרכו. למשל לעתים הפרסומות בטלוויזיה מזמינות את הצופה לחפש את החברה בגוגל או ברשתות החברתיות. כלומר, תחילתו של המשפך מתחיל בטלוויזיה או בשלט חוצות, אך המשכו בערוץ דיגיטלי כדוגמת אתר אינטרנט. תפעול הערוצים הדיגיטליים יתבצע בצורה שונה וידרוש ידע אחר מאשר הפקת הפרסום בטלוויזיה. 

מה זה שיווק דיגיטלי
מה זה שיווק דיגיטלי

כאשר חברה מחליטה לצאת למסע פרסום טלוויזיה לפרסם מוצר, למשל ביטוח. היא בונה תסריט, מצלמת ועורכת פרסומת שבסופו של דבר תוצג ותופץ להמון בעזרת ערוץ טלוויזיה. הפרסומת תכלול קריאה לפעולה, כגון התקשרו עכשיו או יכולה להפנות לאתר אינטרנט לביצוע השוואת מחירי ביטוח. במקרה כזה, חברת הביטוח זקוקה למומחיות אחרת שאינה קשורה להפקת פרסומת בטלוויזיה. זאת, על מנת למקסם את הפוטנציאל מהמבקרים באתר האינטרנט ולהמשיך את הוצאתו לפועל של המשפך השיווקי שבנתה החברה. 

לכן כשנשאלת השאלה מה זה שיווק דיגיטלי, חשוב להבין כי לא מדובר אך ורק בקמפיינים ממומנים ברשתות החברתיות או בקידום אורגני בגוגל. תחום הפעילות של שיווק דיגיטלי הינו רחב היקף הרבה יותר וכולל ממדים נוספים כגון פסיכולוגיה דיגיטלי ועוד. 

מה זה שיווק דיגיטלי בקצרה?

שיווק דיגיטלי, שיווק באינטרנט או שיווק מקוון, הוא כלי פרסומי ליצירת לידים ומשיכת לקוחות פוטנציאליים באמצעות הרשת. שיווק דיגיטלי כולל בתוכו הודעות SMS, שליחת דואר אלקטרוני, שיווק ברשתות החברתיות, קידום אורגני בגוגל, שליחת הודעות Push באפליקציות ועוד כלים נוספים. 

ברגע שקמפיין שיווק כולל ערוץ הפצה מקוון / דיגיטלי, זהו שיווק דיגיטלי. 

שיווק דיגיטלי B2C לעומת שיווק דיגיטלי B2B

שיווק דיגיטלי הוא פתרון נכון עבור שיווק B2C ושיווק B2B. כמובן ששיטות הפעולה יהיו שונות, אך הזירות הדיגיטליות מאפשרות ליצור קשר עם כל סוגי קהלי היעד. כך שבין אם אתם מוכרים מוצר לעסקים, לצרכן סופי או לממשלות, מהלך שיווקי דיגיטלי יכול להצליח במידה והאסטרטגיה שלו בנוייה בצורה נכונה. 

שיווק דיגיטלי עבור לקוחות B2B – אצל לקוחות B2B תהליכי קבלת ההחלטות ארוכים יותר, דבר ההופך את משפכי המכירות לארוכים לעתים מורכבים יותר. האסטרטגיה המרכזית היא בניית מערכת יחסים עם קהל היעד והעברת מסרים וערך. זאת בעוד קהלי B2C אימפולסיביים יותר ותהליך קבלת ההחלטות קצרים יותר. 

היגיון מול רגשות בשיווק דיגיטלי – עסקאות B2B בדרך כלל יתבססו על היגיון ועובדות. לכן שיווק B2B בדיגיטלי יעבור דרך תוכן, Case Study ושלבים נוספים כדי להוכיח לקהל היעד באופן עובדתי שאנחנו השירות הנכון עבורם. בעוד שקמפיינים B2C יהיו מבוססים על רגש ויתנו דגש על הנעה לפעולה מהירה ותחושה טובה אצל הלקוח. 

אדם אחד מול צוות – מכירת B2B לחברה אחרת תדרוש יותר מאדם אחד. תהליך המכירה המורכב יותר עשוי לכלול מספר אנשים ומתן מענה לשאלות שונות. לעומת זאת לקוחות B2C יהיו מקבל ההחלטות היחיד בתהליך. 

כמובן שישנם גם חריגים. למשל חברת B2C המוכרת דירות לא תשאף לקנייה אימפולסיבית מידית. במקרים של מוצר מורכב או יקר, החברות יעשו שימוש בתוכן, סרטוני הדרכה, כנסים ועוד על מנת להניע את הלקוח לפעולה. בשיווק דיגיטלי האסטרטגיה צריכה להבנות בהתאם לקהל היעד, כך שלקוח הפוטנציאלי יקבל מספיק מידע כדי לקבל החלטה. 

מה זה שיווק דיגיטלי המדריך המלא

סוגי הערוצים בשיווק דיגיטלי

בדומה למקצועות אחרים, גם בשיווק דיגיטלי קיימים התמחויות שונות. כל התחרות היא תת קטגוריה של הנושא הגדול שנקרא שיווק דיגיטלי. ישנם משווקים שיודעים לשלוט על מספר כלים שונים ובעוד שאחרים מכירים כלי אחד בלבד. 

קידום אורגני בגוגל – אופטימיזציה למנועי חיפוש

קידום אורגני בגוגל או באנגלית SEO, הוא אומנות הנגשת התוכן לגוגל כך שיבין במה מדובר. מדובר בשיטה יחסית טכנית שכל מטרתה היא להפוך דפי האינטרנט לאטרקטיביים למנועי החיפוש. המודל העסקי של מנועי החיפוש הוא לתת ערך לגולשים שמחפשים שאלות. הסיבה שאנחנו משתמשים בגוגל היא כי אנחנו מוצאים את מה שאנחנו מחפשים. במידה ולא היינו מצליחים לקבל תשובות לשאלות, כנראה שהיינו ניגשים למנוע חיפוש אחר. אך כיוון שמנוע החיפוש יודע לתת לנו את התשובות, אנחנו ממשיכים לעשות בו שימוש. כדי לקבוע מה רלוונטי ולדאוג שהמחפש ימצא את התשובה, גוגל פיתחה אלגוריתם שסורק את כל האתרים בעולם ומדרג אותם ברשימה אותה אנחנו מכירים כתוצאות של גוגל. 

הסידור של האתרים, התוכן וכו' אינו מקרי. מדובר במתכון סודי ביותר שפיתחה גוגל על-פיו היא מדרגת את האתרים בכל פעם. הקידום האורגני בגוגל מתבסס על כך שאם נבצע אופטימיזציה נכונה של האתר שלנו, נעלה את הסיכויים להיות מדורגים גבוה יותר. בין הדברים שנלקחים בחשבון:

מה זה שיווק דיגיטלי – קידום אורגני בגוגל
  • איכות התוכן המפורסם באתר – האם התוכן מעותק או מקורי, מהו אורכו של התוכן ומהן מילות המפתח.
  • רמת מעורבות המשתמשים עם התוכן. 
  • התאמה לנייד – האם האתר מתאים לנייד או שהגולש יחווה חווית משתמש לא טובה. במקרה כזה, גוגל תעדיף לקדם אתר עם התאמה לנייד טובה. 
  • חשיבות האתר – האם מדובר באתר חשוב כגון ה-WSJ או בבלוג חדש שנוצר לפני חודש וחצי. האם התוכן מגיע ממקור אמין שאתרים חשובים מפנים אליו, או שמדובר באתר שאיש לא מכיר. 

קידום אורגני אינו מדע מדויק והוא משתנה בהתאם לעדכונים של גוגל במנוע החיפוש. שיטות פעולה שעבדו לפני עשור לא דומות לשיטות הפעולה של היום. חשוב לבצע פעולות מתונות ולהקשיב להמלצות של גוגל ובעיקר לשים דגש על תוכן איכותי. 

שיווק באמצעות תוכן

התחלנו לדבר על מה זה שיווק דיגיטלי. כעת אנו יורדים לפרטים הקטנים על מנת להבין מה זה שיווק דיגיטלי וכיצד הוא מתחלק בפועל. חלק מרכזי בקידום אתרים הוא שיווק באמצעות תוכן. כלומר, שיווק המבוססת על אסטרטגיה של יצירה והפצת תוכן רלוונטי ובעל ערך לקהל יעד. שיווק תוכן הינו כלי בלעדי בקידום אתרים, וניתן להשתמש בו גם בקמפיינים ממומנים ובכלל. 

כמו כל אסטרטגיה שיווקית, המטרה של שיווק באמצעות תוכן הוא למשוך לידים לייצר מהם לקוחות חדשים. בעוד שקמפיינים מציעים הצעת מידית בקמפיין, 10% הנחה על הטיפול הראשון למשל, שיווק תוכן מציע תוכן בעל ערך בחינם. 

השיטה הזאת בהחלט עובדת:

  • כ-84% מהצרכנים מצפים מהחברות לייצר תוכן מועיל. 
  • 62% מהחברות המעסיקות כ-5,000 עובדים ומעלה מייצרות תוכן באופן יומי.
  • 92% מהמשווקים מאמינים כי תוכן הוא נכס חשוב.

אם כמה ששיווק באמצעות תוכן עשוי להיות יעיל, המלאכה מורכבת. במידה ואינכם מכירים את מלאכת יצירה וכתיבת התוכן, תצטרכו איש שיווק שיעזור לכם. כאשר תוכן רלוונטי ואיכותי מגיע לקהל היעד, הוא עשוי לחולל פלאים ולייצר לידים שמעריכים ועברו תהליכים מקדים בעזרת התוכן.

שיווק ברשתות החברתיות

פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין ועוד הפכו לכלים שיווקיים הכרחיים עבור בעלי עסקים, בעזרתם ניתן לייצר מעורבות ומודעות למותג. בהתאם לסוג העסק, נדע להתאים את צורת השיווק לבחור את הרשתות החברתיות בהם אנו רוצים לפעול. בארה״ב למשל, טוויטר הוא כלי עוצמתי בשיווק פרויקטים הקשורים למטבעות קריפטוגרפים. לעומת זאת אם תרצו לבנות קהילה מקצועית יותר, לינקדאין עשוי להיות הפתרון הטוב ביותר בשל היכולת ליצור בקלות שיח מקצועי. 

לכל פלטפורמה יתרונות וחסרונות משלה. כאשר נשאלת השאלה מה זה שיווק דיגיטלי, חלק בלתי נפרד ממנו הוא היכולת להכיר ולהבין את אותם הפלטפורמות. בהתבסס על אותו הידע, ליצור מהלכים ואסטרטגיות המתאימות למותג. לא כל מותג חייב להיות נוכח בכל פלטפורמה, במיוחד אם אין למותג את המשאבים לתחזק את אותם הנכסים הדיגיטליים. בישראל למשל, אין שום סיבה שסוכנות תיווך תפתח חשבון טוויטר. הרי שהקהילה הישראלית שם מצומצמת וקיימות פלטפורמות רלוונטיות הרבה יותר. 

אני אוהב להתייחס לכך כערך מוסף שאני נותן ללקוחות קיימים. לכל עסק יש מאגר לקוחות שקונה אצלו, וחשוב לשאול את עצמנו מה הוא מצפה לראות מאתנו. אילו מסרים ומידע יהיו מתאימים ויעזרו לקהל שלנו. חנות צילום למשל יכולה להשתמש בנכסים הדיגיטליים שלה כדי להפיץ מדריכים צילום, או הסברים כללים על סוגי המצלמה. השיווק בדיגיטלי נותן לבעלי עסקים את האפשרות לתת ערך מוסף ובכך ליצור בידול לעומת חנויות אחרות. 

חשוב להבין כי החלטת הקנייה של לקוחה לא מתבססת על המחיר בלבד. לכל לקוח יש את הדברים החשובים לו ולא מדובר דווקא במחיר. למשל, יש כאלה שמעדיפים לרכוש מוצר במחיר יקר יותר בארץ ולא מחו״ל כדי לקבל אחריות ושירות פה בארץ. הדבר נכון בכל תחום, במידה ואנחנו נותנים ערך מוסף, שיכול לבוא לידי ביטוי גם כתוכן חינם בדיגיטל, אנחנו מוסיפים סיבה לכך שירכשו דווקא אצלנו. 

קמפיינים ממומנים ו-PPC

המושג PPC הפך לשם קוד עבור קידום ממומן בדיגיטל. עבור רבים, שיווק דיגיטלי הוא קידום ממומן. כפי כבר הובהר בפוסט, שיווק דיגיטלי הוא תחום גדול הרבה יותר מקידום ממומן או טכניקת שיווק. העיקרון של PPC הוא תשלום לפי קליק. כלומר נפיץ פרסומת ונשלם על כל לחיצה עליה. קיימים מספר מודלים שונים, ישנם מודלים בהם נשלם על חשיפה, לדוגמה בפייסבוק. אז התחום כולו נקרא קידום ממומן.

לכל קמפיין יש מטרה אחרת, כאשר המכנה המשותף הוא שאנחנו משלמים כסף עבור חשיפה / קליק או ביצוע פעולה כלשהי. הפעולה יכולה להיות לחיצה על המודעה או צפייה בסרטון, בסופו של דבר אנחנו משתמשים בכסף כדי לרכוש משתמש או לקוח. הדבר ידוע גם כ-User Acquisition. מצב בו אנחנו רוכשים לקוח לאתר או משחק. ניתן למצוא משרות רבות בתחום, כאשר העובד מתבקש לבנות משפך שיווקי עם החזר השקעה חיובי. כלומר, העלות לרכישת לקוח נמוכה יותר מההכנסות מאותו לקוח. או במילים אחרות, שהלקוח שהבאנו לפלטפורמה מכניס לחברה יותר כסף ממה שעלה לחברה להביא אותו. 

צורת הקידום הממומן שנעשה תשתנה בהתאם למטרות השיווקיות שלנו. במידה ואנחנו רוצים להגיע לחשיפה גדולה, או לייצר לידים, תנועה או כל מטרה אחרת, נצטרך להשתמש בפלטפורמה המתאימה ביותר לאותה מטרה. ישנן פלטפורמות המתאימות יותר לשיווק B2B בעוד שאחרות ממוקדות B2C. ישנם עסקים שלא ניתנים לפרסום בחלק מהפלטפורמות, במקרה כזה נאלץ לוותר על רשתות פרסום מסורתיות ולחפש אלטרנטיביות מחתרתיות יותר, התחום הזה ידוע בשם Black Hat. כלומר שיווק תחת הכובע השחור. 

שיווק שותפים – תיווך דיגיטלי

מה זה שיווק שותפים? במילה אחת ״תיווך״. זוהי צורת שיווק שמאפשרת למישהו להרוויח כסף על ידי קידום העסק של אדם אחר. הרעיון של שיווק השותפים מתבסס על מודל חלוקת רווחים בין האתר ומי שהביא את הלקוח. מודל שיווק השותפים של אמזון הוא מהמובילים בעולם. ענקית הטכנולוגיה והקמעונאות מציעה לכל אדם לשווק את מוצריה באתר ולקבל עמלה במידה ותושלם מכירה. 

קיימים מודלים שונים של רווח באתרים עם מערכת שיווק שותפים. בחלק מהמקרים המשווק יקבל % מהמכירה. עבור קורסים דיגיטליים העמלה יכולה להגיע לעשרות אחוזים. מוצרים פיזיים בדרך כלל יתנו עמלה של עד 10%. אך קיימות גם תצורות אחרות, כגון עמלת על הרשמה של לקוח חדש. במקרים כאלו, אתרי היכרויות ישלמו כמה עשרות דולרים עבור כל הרשמה חדשה לאתר. אתרים למתן הלוואות גם הם משלמים עמלות של מאות דולרים עבור כל הפנית לקוח שקיבל הלוואה. 

כל אלו פתחו שוק שלם של משווקים המתפרנסים אך ורק משיווק שותפים. מדובר בתיווך לכל דבר בין גולשים ואתרים מרכזיים בתמורה לתשלום.

שיווק השותפים עובד גם מהצד השני. כבעלי עסקים, אנו יכולים להתקין מערכת גמולים כזאת, על מנת לעודד משווקים אחרים לפרסם את העסק שלנו. במקרה כזה אנחנו נציע לכל אדם לקבל תשלום עבור הפנייה מוצלחת. תשלום פר הצלחה. חשוב להבין כי התחום תחרותי ויש לברר מהם העמלות מציעים המתחרים על מנת להיות בטוחים שאנחנו יכולים להתחרות בשוק הענק של שיווק שותפים. 

פרסום נייטיב

פרסום נייטיב הוא פרסום המסווה שמטרתו להתמזג עם התוכן שמסביב לו, כך שהוא יהיה פחות בולט כפרסומת עצמאית. התחום פרסום הנייטיב צמח בעקבות המיאוס של הגולשים לצפות בפרסומות. הרשת כולה מלאה בהם, והתעורר צורך לאפשר לגולשים לגלות תוכן שלא ידעו שרצו לקרוא עד שלא קראו את הכותרת. 

פרסומות נייטיב ניתן למצוא כמעט בכל האתרים הגדולים. לרוב הם יופיעו כהמלצות קריאה תחת כותרת ״עשוי לעניין אותך״ או ״תוכן דומה״. פלטפורמות הפרסום מציעות לגולשים תוכן דומה לתוכן שהם קראו, ובלחיצה אחת מעבירות אותם מתוכן עיתונאי איכותי ולתוכן פרסומי. המעבר החד הזה מטשטש את הגבול שבין התוכן שקראו לתוכן החדש. לכן משפכים הכוללים פרסום נייטיב עשויים להיות יעילים מאוד במידה והתוכן בצד השני איכותי. 

בניגוד לפרסום ממומן ברשתות החברתיות, במקרה של פרסום נייטיב הגולש מצפה לקרוא תוכן. הוא קרא כתבה או מאמר וכעת ממשיך לתוכן הבא. בפייסבוק, הגולש עבר בין תמונות, סרטונים ולא מצפה להיכנס לכתבה כ-1,000 מילה. בראש שלו הוא לא נמצא במקום הזה של לקרוא כתבה ארוכה, הוא מצפה למשהו קצר הרבה יותר. 

אוטומציה שיווקית 

אוטומציה שיווקית היא דרך לשפר ולייעל קמפיינים שיווקיים בדיגיטל בעזרת שימוש בתוכנה וכלים אוטומטים. המטרה היא לבנות משפך קבוע שאינו משתנה ומעביר את הלקוח משלב אחד לשלב הבא תוך התחשבות בפעילויות הקודמות. למשל במידה והלקוח השאיר פרטים, ניתן לשלוח לו מייל אישור והודעת SMS דרכה הוא יוכל לקבוע שיחה עם נציג. לאחר שקבע, נשלח לו SMS אישור ותזכורת לכך. 

אוטומציות אלו מאפשרות לנו להריץ תהליכים שיווקיים מורכבים במקביל ובאופן אוטומטי מבלי לבזבז זמן. בניית התהליך מתבצע פעם אחת וכלול הגדרות שונות אותם אנו קובעים מרחוק. בדרך הזו, אנחנו יכולים לשלוט ולשלוח מסרים ממוקדים ואישיים לקהלי היעד שלנו בהתאם לכללים ברורים שהגדרנו מראש. 

שיווק בדוא״ל

הרעיון של שיווק בעזרת דוא״ל הוא פשוט ביותר ומתחבר לנושא האוטומציה. אנחנו מכינים מייל ושולחים אותו לקהל הלקוחות בתקווה שהם יפתחו אותו. בפועל בניית משפך מיילים מורכב הרבה יותר, משום שעליו להיות מתוזמן ולהוביל לתהליך מכירה סופית. 

סיכום – מה זה שיווק דיגיטלי

בפוסט הזה ענינו על השאלה מה זה שיווק דיגיטלי, עברנו על הסוגים השונים של שיווק דיגיטלי ולמדנו כיצד ניתן להשתמש בהם על מנת למנף את העסק שלנו. במידה ועדיין לא הצלחתם להבין מה זה שיווק דיגיטלי, אתם מוזמנים להשאיר תגובה על מנת שאוכל לענות על שאלות. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.